måndag 27 juni 2016

min rosengång - Monthly Makers tema VÄXTER juni 2016

  Handvävd sittdyna i bomull/ull med mönster i  liksidigt rosengång,





Monthly Makers junitema - VÄXTER - skapade en del bryderi hos mig, men landade slutligen i en ROSENGÅNG som jag en gång trampat. Vävt och allmoge var det här! Inga gröna fingrar, men en hel del fingerfärdighet! En bortglömd provväv med varp i bomull och ull i inslaget som jag tidigare vävt, hittades i textilgömmorna. Vad göra? Storleken satte på en gång begränsningar. En väska? Nääe, för liten bit och dessutom på fel ledd. En sittdyna blev det, med tofsar i hörnorna, 35 x 45 cm, baktill klädd med ett matchande blått bomullstyg. Folkloristiskt så det förslår! Jag är själaglad över den input Monthly Makers ger och att min rosengång slutligen kom till nytta som en praktisk och användbar inredningsdetalj. Hade jag ägt en gungstol hade det förmodligen blivit en dekorativ nackkudde. Där hade den passat fin-fint då möbel och textil möts i allmogestil. Gungeligung, gungeligung får bli en annan gång! Nu ligger dynan förträffligt bra under rumpan på den fina, avlutade gamla köksstolen!

En nystart för vävning vore toppen och faktiskt helt rätt i tiden. När tradition och kunskap får ett modernt uttryck. Jag uppmanar alla som av randiga skäl eller rutiga orsaker är intresserade av textil, att lära sig väva. Det är inspirerande, utvecklande, en aha-upplevelse helt enkelt. Och jisses, vilken magisk mönstervärld som öppnar sig! Nu slumpas vävstolarna bort, så passa på och sitt upp på pallen, vetja!

Liksidig rosengång: Vävs med 6 trampor, 4 mönster- och 2 bottentrampor. En uppsjö av mönstervariationer och en av våra mest älskade vävtekniker, som ofta ses som bårder i trasmattor, bordsdukar och vepor. Vanliga mönsterformer är staplar, rutor, våg- och blommönster.

6 kommentarer:

  1. SÅ fin!! Gillar verkligen färgerna och så de blå tofsarna, och ALLT. Jag vill ha en exakt likadan, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan kanske väva en själv! Tack för Dina fina ord, de värmer i sommarvärmen!

      Radera
  2. Vilket vackert namn på ett mönster, rosengång......och väldigt fin kudde! Jag gillar allmoge och tycker det är en inspirerande epok. Visst är det roligt med MM att en skapar saker som kanske inte hade blivit av annars:)
    /linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inspirerande och jättekul! Och stort tack för den här rosen .... gången!

      Radera
  3. Ååh, det behöver du inte säga två gånger! Längtar så efter att få lära mig väva ordentligt (har inte gjort det sen fritids men drömmer om egenvävda mattor och hemtextilier, gobelänger och broderibakgrunder). Din rosengång är SÅ FIN! Vilket underbart mönster och så så vackra färger. Den tar mig rätt i hjärtat på något vis. Du har nog vävt in några trådar magi emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alicia, det var bland det finaste någon sagt under min tid som textil hantverkare. Jag tackar Dig å det varmaste och skickar en stor kram genom cyberrymden.

      Radera