fredag 1 juli 2016

blomsterlycka & syrlig karamell av Kerstin Persson


Blomsterlycka! Ytterligare ett tygstycke har kommit i min ägo! Sommarloppis på ön och längst ner i en låda med textilier av varierande slag hittade jag den här retro-godbiten. Textiltryck på bomull med ett bedårande mönster i en färgställning av det pigga och glada slaget. Ingen märkning om formgivare dessvärre. Min vurm för blommönster är bestående, framför allt naivistiska mönster. Tänk att ha det som draperi . . . lyckan vore fullständig varje dag! Kan man bli annat än glad . . . av den här syrliga karamellen?

2020 fick jag av en händelse reda på att mönstret är formgivet av Kerstin Persson för Borås Wäfveri på 60-talet.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, så snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går i taket av färgerna och mönstret! Kul att Du tycker detsamma.

      Radera