tisdag 27 maj 2014

DIY - hur bli stadsbonde


Nog tycker jag, att jag har lyckats rätt så bra som stadsbonde! Min gula ärtodling från frö till ärtsoppa. Ja, kanske inte riktigt än, men att "skafferi-ärtorna" skulle generera blommor, det trodde jag inte. Förmodar att det senare vid fröbildningen blir ärtskidor också. Är sååå glad över att blommorna är vita. Balkongen går i färgerna svart och vitt i år. Några andra kulörer är inte att tänka på. Hur prillig får man lov att bli egentligen . . . Busken, den är att likna vid en buske i nuläget, mäter en höjd på ca 1 meter och är otroligt nog, stabil i sin skörhet. Blommorna liknar luktärtens, kanske inte så konstigt eftersom de tillhör samma släkte. Jag är i alla fall überlycklig över min urbana odling och kommer nästa år att bli storbonde. Billigt, bra, dekorativt, kul för både stora och små medborgare att se hela växtprocessen, lättodlat och så blir det ju god ärtsoppa också!

Från idé till ärtsoppa kan läsas här och här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar