onsdag 3 juli 2024

sommar, sol och svensk flora


Jag fortsätter även denna vecka med blommiga textilmönster hämtade ur vår svenska flora. Tiden är kort för att uppmärksamma de som alltför många gånger anses som små, anspråkslösa och i värsta fall som ogräs. Jag har som jag tidigare berättat flyttat in i en sjöstuga, ursprungligen en gammal tvättstuga tillhörande ett stort boningshus som över tid byggts om och till, för att nu vara en sommarbostad 8 meter från havet. Och på denna fantastiskt fina plats har jag dessutom fullt vuxna fruktträd som tak! Körsbär, plommon, päron, vinbär, krusbär, pepparrot och åkerö-äpplen på plock-avstånd från ytterdörren. Helt ofattbart. Det har också funnits odlingar av jordgubbar och annat ätbart som nu är igenvuxna. Spåren kan dock skönjas som förhöjda odlingsbäddar på den gigantiska gräsmattan - ett arv efter den odlingsglada mormodern som huserat platsen. På många platser hörde det tiden till att odla det som behövdes för att klara livhanken under vintern, inte minst i skärgården. Den här sommaren är jag iakttagande, avvaktande och återhållsam för att se vad som växer och trivs i trädgården. Tid för att lära känna både hus och trädgård. För den sakens skull råder det inte någon som helst brist på arbetsuppgifter. Trädgårdsmöbler ska målas och en flyttning innebär också anpassning och ändring av viss interiör, men det är fullt beboeligt i dagsläget. Kul arbetsuppgifter, tycker jag. Redan nu känns platsen som "hemma" ...  Jag dyker upp här som vanligt med ett textilt inlägg nästa vecka! Hoppas alla har en fin sommar!

🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar