torsdag 17 juli 2014

kija-kija-kija & nya grannar

Duvhök (Accipiter gentilis) på bild? Oh no! En fjäder från en skata får duga!

Kija-kija-kija. Hök-hök-hök med andra ord! Och med mina; hej-hej-hej! Skogens kung i alla kategorier. Majestätisk och kraftfull. Givetvis fredad. Nästan osannolikt, men jag bor granne med familjen Duvhök. Är det inte fantastiskt? Just nu har de troligtvis 2-4 dunbollar i boet med den främsta uppgiften, att äta, på agendan. Bråda tider med andra ord. Eftersom duvhöken är dagjägare hörs från tidig gryning till dagsljuset sviker, kija-kija-kija. Att få syn på någon av föräldrarna är dock en svårare uppgift. Duvhök, som också kallas slaghök, är en rovfågel som inte ses sväva högt på himlen. Den flyger lågt bland trädtopparna och gör utfall mot marken. En doldis kan man med rätta säga. Jag har sett dem vid ett flertal gånger, men på ett ögonblick är de försvunna i vegetationen. Åtföljda av ett harem av uppretade fiskmåsar! Att naturen fortfarande är intakt och att vi människor, framför allt nätverket Rädda Råstasjön, värnar om och vill ge utrymme för fågellivet, glädjer mig enormt. Jag blir solig i själen. Och det bästa av allt, honan är mycket större till storleken än hannen. Han donar med boet, står för utfodringen och allt annat grovgöra. Låter förträffligt bra, tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar