torsdag 1 november 2018

höstens "glada blad" av Sven Fristedt


Lägenhetsvärmen är väl något så när hyfsad, men långt ifrån på topp! Mornarna känns lite tyngre och trögare sedan tidsomställningen. Det tar oftast flera veckor innan jag återgår till normalläge igen. En konstig trötthet smyger sig också på på dagtid som jag inte riktigt känner igen ... Då är det skönt att dra täcket ända upp under näsan och försöka undfly verkligheten en stund under Sven Fristedts textilmönster "Glada Blad". Sååå passande när hösten är inne i sin slutfas och de sista löven virvlar i vinden. Täcke eller överkast är frågan som jag lämnar obesvarad, men vadderat och kanalsytt, yes. Mönstret ritade Sven Fristedt för Borås Wäfveri 1973 och finns fortfarande i tillverkning. En klassiker med hög igenkänningsfaktor! Arbeten av olika slag hopar sig, och jag påbörjar hela tiden nya projekt som jag hellre ägnar mig åt. Härom dagen letade jag efter en virknål som slutade med att jag inventerade och sorterade alla sybehör och gjorde en garnkarta! Inte undra på att stressen gör sig påmind ibland när inget högprioriterat blir gjort. Hur som helst är det en god sak som skänker tillfredsställelse och ingen har väl dött av att ta ett stickspår emellanåt! Låt november starta med ett rassel, gott folk!

Fler mönster finns i högermarginalen under "Välj bland" 🠞 sven fristedt.

Lite om Sven Fristedt (1940--): Svensk konstnär och textilformgivare med djärva, färgsprakande, effektfulla och organiska mönster. Fick sitt genombrott på 1960-talet och är idag en av Sveriges främsta mönsterformgivare. Utbildad vid Beckmans och Konstfack i Stockholm. Sven Fristedt har varit verksam under lång tid och producerat ofantligt många textilmönster för både Borås Wäfveri, Katja of Sweden och IKEA. Han är still going och en doer . . .  

Ett axplock ur hans mönsterskatt: Pompelmona, Loppcirkus, Satin Cross, Bladhult (IKEA), Zebra, Ormen, Päråna, Glada Blad, Alfi (IKEA), Myrten (1968, IKEA) och det omåttligt populära mönstret Skyar för påslakan och tapeter som han gjorde för IKEA i början av 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar