tisdag 6 november 2018

mooahaha med Tove Jansson och Hatifnattarna


Mooahaha! Sommarkåken vinternattades i helgen och det känns alltid lite vemodigt. Mörkret breder tidigt ut sig i havsbandet och det är ficklampa som gäller om något extra ömmande ärende behöver uträttas. Inget rännande i skogen för min del om det inte är absolut nöd-vändigt. Jag försöker febrilt lägga band på min livliga fantasi, men ibland skenar den iväg och jag får Halloween-andan bokstavligen i halsgropen. På helgens tema visar jag idag ett textiltryck på en handduk, formgivet av älskade Tove Jansson. Spooky, tyckte räven när han fick se Hatifnattarna och sprang med snabba steg vidare till grannens hönsgård! Tjarro och Tjaba igen först på torsdag!!!!

Fler textilmönster finns under "Välj bland" ⏩ tove jansson i högermarginalen.

Lite om Tove Jansson (1914-2001): Finlandssvensk barnboksförfattare, konstnär och serieskapare.  Jämte Astrid Lindgren är hon Nordens mest framgångsrika barnboksförfattare. Hon är mest känd som skaparen av berättelserna om Mumin som hon skrev och illustrerade mellan åren 1945 och 1977. Muminfamiljen och dess vänner lever ett äventyrligt liv i den idylliska och trygga Mumindalen i harmoni med naturen. Muminfamiljen är en familj vita, runda troll med stora nosar. Böckerna om Muminfamiljen har översatts till fler än 50 språk. Genombrottet fick Tove med "Trollkarlens hatt" 1948. Tove Jansson har fått en rad utmärkelser genom åren bla Nils Holgersson-plaketten 1953, Elsa Beskow-plaketten 1958 och H.C. Andersen-medaljen 1966.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar