tisdag 25 december 2018

fine dining med Brit Bredström - retro julduk






Med tuppen på julotta? Näähädu, det ligger helt enkelt inte för mig. Juldagen bjuder på traditionsenlig släktmiddag för många skulle jag tro. Hemma på min oplogade gata i stan är det stillsamt och rofyllt. Många är bortresta och väntas inte hem förrän i morgon. Juldagsmiddag hålls idag för en liten fysisk skara, men på Brit Bredströms duk som täcker in hela bordet, syns ett myller av människor, så ensamma känner vi oss inte. Ett detaljrikt och beskrivande julmotiv tryckt på bomull mot grå botten med julaktiviteter som upptagit vår tid under december månad. Pustar ut gör nog en och annan nu när den värsta uppståndelsen har lagt sig, och jag vill nog påstå att jag tillhör den gruppen. På torsdag är julledigheten slut och jag dansar glatt julen ut. Allt har sin tid och det känns skönt och befriande att packa ner 2018 för att blicka framåt mot nya utmaningar och äventyr 2019. Alltid redo för en ny växel, förändring och lite nytt liv i luckan! Närmast på måndag om jag inte är helt fel ute! Uppladdningen har börjat ...

Lite ostruken och skrynklig, javisst, men det är smäll-karameller man får ta!

Lite om Brit Bredström (1919-1973): Född i textilstaden Borås. Studier vid Textilinstitutet i Borås i slutet av 1930-talet, som därefter följdes av korta anställningar på olika textilfabriker, bla i Gällstad. Flyttlasset gick sedan till Göteborg och Brit började frilansa. Hon formgav mönster till de flesta svenska textilfabrikerna och ritade även mönster för en marknad i Danmark, Österrike och Tyskland. Under hela sin yrkeskarriär som formgivare var hon mycket produktiv med både djärvt nyskapande till rent traditionella mönster. Under 1960-talet var Brits mönsterformgivning inte lika efterfrågad, och för försörjning arbetade hon då bla som kursledare i vävning. Brit förblev ogift utan barn under sin levnad, men skaffade sig däremot sin alldeles egna bil och sommarhus! En tuff brud i textil förpackning. Signatur BRIT B-M eller BRIT B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar