måndag 24 december 2018

mitt hjärta jul-klappar för Jerry Roupe!

 

Han med stort T är på ingång! Och som alla väntat! Även jag! Tror gör man visst i kyrkan, men jag vågar mig ändå på att tro att formgivaren till bonaden i juteväv, 32*47 fäst på halvstav i trä, är Jerry Roupe. Trots att signatur saknas. Och är han inte bedårande fin? De dova färgerna, det grova materialet och det avskalade formspråket har gjort att jag kärat ner mig i TOMTEN alldeles förskräckligt i år. Mitt hjärta jul-klappar och jag blir alldeles varm inombords. På ytterdörren har han sin givna plats så att alla, alla ska se honom som kliver över tröskeln under jul. Det bor en tomte i mitt innersta och mitt hjärta svämmar över ... Jag önskar alla en riktigt, riktigt GOD JUL med förhoppningar om en bättre värld ...

Lite om Jerry Roupe (1919-2005): Formgivare, grafiker, bokillustratör, reklam-, affisch- och bildkonstnär. Jerry startade sin bana inom grafisk formgivning som bokillustratör och affischkonstnär. Studerade som 16-åring på Tekniska Skolan i Stockholm, men avslutade utbildningen på eget initiativ redan efter en termin. Hon var tidigt målmedveten och ville inte bli ”påverkad” i någon speciell riktning. Under 2:a världskriget träffade hon sin blivande make och de freelansade tillsammans. Genombrottet kom vid en mässa i Köln 1955, då hon vann första pris på en utställning. I slutet av 1950-talet kom det textila området i fokus och ett samarbete med Stildukar i Göteborg inleddes. Hon ritade även mönster till Gamlestaden och Almedahls. Hennes föreställande, stiliserade mönster bestod ofta av blommor, blad och roliga figurer på dukar, löpare, bonader och gardiner. Från 1980-talet fram till sin bortgång arbetade hon mestadels med olja på duk, oftast med abstrakta, färgsprakande motiv. "Tomteparaden" (1960), är ett av hennes många älskade motiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar