onsdag 7 juli 2021

"titt-ut" sade Aune Laukkanen - Skyttelvägen Almedahls 1957

 


"Titt-ut" säger man väl lite varstans och lite till mans just nu! Och här säger Aune Laukkanen detsamma 1957! Ett makalöst fint textiltryck ur Almedahls textila satsning 1957 vid namn "Skyttelvägen". Ja, jag fullkomligt älskar det! Jag blir upprymd av hennes mönster! Vilken lycka för oss att Aune Laukkanen tog sig över Östersjön eftersom hon berikat vår mönstervärld så, men mindre upplyftande är anledningen därtill, materialbrist och avsaknad av arbete i ett krigsdrabbat Finland. Upprymd blir jag också av att vi har sommarväder, just nu välbehövligt regn, i vår södra landshalva. Livet tycks lite enklare och mer okomplicerat. Mycket beror kanske på miljöombytet jag får och all ny input. Sommaren är för mig som enda lång upptäcksfärd! Lite kuliga loppisar har det blivit, men inte alls i lika stor omfattning som tidigare år. Jag är glad över allt som påminner om en normal tillvaro. Nu ni, ska jag ut på upptäckarstråt ... det finns mycket att finna - både högt som lågt! Fortsatt skön sommar, på Er! 

Lite om Aune Sofia Laukkanen (1921-1990): Finsk textilformgivare/mönsterritare som kom till Sverige under 40-talet. Arbetade först på Rörstrand som dekoratör och medarbetare till Carl Harry Stålhane under 1940-60 talet. Därefter för Almedahls där hon formgav många textilmönster på handdukar, tyger och gardiner. Aune formgav också mönster för den finländska marknaden, Tampella och Arabia. Känd för sitt mönsterspråk med stiliserade frukter, grönsaker, gummor och gubbar.

Om "Linnelinjen" (1955) och "Skyttelvägen (1957): Kollektionen "Linnelinjen", en textil satsning från Almedahls, presenterades våren 1955 och slog igenom på bomässan i Helsingborg sommaren 1955, kallad H55. Astrid Sampe från formgivningscentret NK:s Textilkammare anlitades tillsammans med medarbetaren Marianne Nilson för uppdraget att skapa mönster och produkter som skulle ingå i ett modernt linneförråd. Linnelinjen expanderade och följdes av "Skyttelvägen" (1957) för reformering av gardiner, sängöverkast och möbeltyger. Senare tog "Lakanslinjen" sig an sovrummets textilier. Begreppet "Linnelinjen" var ett arbetsnamn till slutet av 1960 talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar