"Tistlar" (1949) trycktes även i en blå/grön färgställning.
Titta, kom och titta vad jag hittade på en efterlängtad loppis i juni! En necessär uppsydd i Dagmar Lodéns älskade mönster "Tistlar" som förövrigt också är hennes mest kända mönster. Så tidlöst och klassiskt att det än idag är i produktion. Det ritades av henne 1949 för Jobs Handtryck där hon periodvis arbetade som formgivare under 1940-50-talet. Mönstret ritades på golvet för rapporten var stor - hela 270 centimeter innan hon var nöjd. Vilket kolossalformat! Ren och skär glädje kände jag över förvaringsfyndet av denna konstnärliga kvinna! Dels för mönstret men också över användningsområdet. Necessärer är bra förvaring för småplock, inte minst sybehör som lätt får både armar, ben och fötter. Makeup är jag inte mycket för! Avslutningsvis ett stort HURRA för Dagmar - hennes medverkan i att lyfta fram textilen i brukskonsten och i offentliga utsmyckningar får ⭐⭐⭐ guldstjärna!
Utflyktstips! Den som vill ta en närmare titt på Dagmar Lodéns kyrkliga textilier från 1960-talet, främst bildvävar i ull i starkt lysande färger, kan göra det i Råsunda kyrka i Solna som invigdes 1968. I kyrkorummet finns även utsmyckningar av glaskonstnären Erik Höglund.
🔵🟦🔵🟦🔵🟦🔵🟦🔵🟦🔵🟦🔵
För lite om Dagmar Gurli Elisabeth Lodén f Henning (1904-1989): Född i Stockholm, dotter till köpman Ernst Gustav Henning och Karin Holmberg. Konstnär, textil formgivare och inredare. Studier vid Tekniska skolan (Konstfack) 1924–1925 samt vid Konstakademin 1926–1931 i Stockholm. Ingick giftermål 1930 med konstnären Karl Otto (Kalle) Lodén från Malmberget (1905-1944) som hon träffade under studietiden vid Konstakademin. Tillsammans utförde de under 1930-talet flera offentliga arbeten i Stockholm. Efter makens död flyttade Dagmar Lodén med sin mor och sina två döttrar till Lodgården i Västanvik utanför Leksand, där också Jobs Handtryck hade etablerat sig i början av 1940-talet. Efter flytten till Leksand ägnade sig Dagmar Lodén huvudsakligen åt textil formgivning och arbetade periodvis under 1940- och 1950-talen som formgivare åt Jobs Handtryck. För Jobs formgav hon 21 moderna mönster. Hennes tryckta textilier har framförallt motiv från växtriket, men även färgstarka och personligt utformade jultextilier under 50-talet finns i hennes produktion. På 1960-talet arbetade Dagmar även med färgsättning av industrier och stålverk, som också kom att återspeglas i hennes måleri. Företaget Alice Lunds Textilier AB i Borlänge anlitade Dagmar Lodén för att komponera vävnader, främst för kyrkorum. 1970 blev hon konstnärlig ledare för företaget och ledde arbetet, vid sidan av sitt måleri, fram till sin död 1989. Utöver sina offentliga textila utsmyckningar ritade hon även mönster för mattor och broderier till Leksands Hemslöjd. Starkt lysande blått var hennes favoritfärg 🔵🔵🔵.
Tillsammans med bland andra Edna Martin, Estrid Ericson och Ulla Molin var Dagmar Lodén en av de kvinnliga formgivare som var med och arrangerade utställningarna på H55, den internationella arkitektur-, konstindustri- och heminredningsutställningen i Helsingborg 1955. Representerad på Nationalmuseum. Dagmar Lodén medverkade till att lyfta fram textilen i brukskonsten och i offentliga utsmyckningar.
Ett urval av Dagmar Lodéns mönster: Senecio (1959), Heracleum, Tistlar (1949, även i blå/grön färgställning, samtliga för Jobs Handtryck).
Textila utsmyckningar: Våg och hav och solar (triptyk, Alice Lunds Textilier, Borlänge).
Julmönster: God Jul 🎅 (1957), Hjärtan 💗 (1954/55, Jobs Handtryck).
Festremsa "God Jul" från 1957.
Lite om Alice Lunds Textilier AB (tidigare Lund och Wahlund): Firman grundades på 1930-talet av textilkonstnären Alice Lund i Borlänge med produktion av textilier för offentlig miljö, mestadels teatrar och kyrkorum, handvävda inredningstextilier, såsom gardin- och draperityger och mattor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar