måndag 25 september 2017

en finsk våffla i bastun - bastuhandduk i våffelväv med textiltryck och spets



Bastubad . . . det sägs att det är hälsosamt och det skriver jag under på. Det gör gott både för kroppen, knoppen och den sociala gemenskapen. I bastun har säkert många frågor blötts och stötts för att kanske rent av förångas. Trots en tillvaro tillsammans med en finländare sedan många år tillbaka blir det knappt några bastubad. Ibland tvivlar jag på om han verkligen är från Finland! Men i Norrbotten där badas det bastu rituellt varje lördag och upp från sjön kommer hela bunten, pigga, glada och rosiga om kinden! De gånger jag haft möjlighet att bada sjönära och vedeldat har jag känt mig som en ny människa. Renad både utanpå och inuti. Avstressad och lugn. Härligt må ni tro! Jo, och nu till textilier på ämnet. Ovan syns en bastuhandduk i våffelväv med textiltryck i ett charmerande mönster med hemvirkad spetskant upp- och nertill. Jojo, lite piff  på laven är fint! Brukstextil när den är på topp! När alla elementen fortfarande är iskalla skulle ett varmt bastubad inte sitta helt fel . . . önskar någon varmhjärtad medmänniska glatt utropade "The heat is on"!

4 kommentarer:

  1. Jättefint tyg! Jag är nog sönderbastad. Bastu 3-4 gånger i veckan hela uppväxten och trots att jag tycker det är rätt ok med bastu blir det nu för tiden typ 3-4 gånger per år, i bästa fall. Trots att vi har en jättefin bastu och tillika relax. Tror att mitt livs bastubad liksom gick åt i barndomen. Det finns inte så många kvar nu 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alltså gjort Ditt på bastufronten! Jag förstår att det lätt blir ett "projekt" som kanske bortprioriteras i en hektiskt vardag. Det är ju så mycket som ska hinnas med.

      Radera
  2. Och dessutom har vi vedeldad bastu med sjö i stugan. Har badat där noll gånger med barnen. Borde verkligen skärpa mig. Fick reda på nyss att de trodde att man inte KUNDE bada där. I o f sig ligger stugan rätt långt bort så det blir bara 2-3 besök per år. Men ändå. Jag hör ju själv hur hemskt det låter....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå? Sjö och vedeldad bastu, vad saknas för att kunna bada? Vatten i sjön?

      Radera