torsdag 21 februari 2013

dagens näckrosblad . . .

 
idag  . . . gömmer jag mig som Näcken . . . under näckrosbladen . . . ja, förr trodde man det  . . . eller ännu hellre i impressionisternas mästare ~ Claude Monets (1840-1926) ~ trädgård i Giverny . . . i Frankrike  . . . där han målade sviter av sina älskade näckrosor hela sitt liv . . .
 
 
men steget är inte långt . . . bara att ta kollektiva färdmedel . . . till Näckrosens T-station . . . som är översållad med näckrosor och strandstenar . . . jag blir rofylld varje gång där nere i urberget . . . 21 meter under markytan . . .  
 
 
eller varför inte sommartid ta en promenad runt Lötsjön där de växer i stort antal . . . eller se  giganten på näckrosområdet i Victoriahuset på Bergianska trädgården. Tur att det inte är sommar än . . . för jag har bihåleinflammation efter en segdragen förkylning . . .  sedan julen 2012! . . . och att vakna varje morgon och känna mig som om jag varit på århundradets kräftskiva . . .  kväll efter kväll . . . är inte kul . . . tro mig . . . tro mig . . .
 
   
på tal om sommar . . . lördagen den 27 april slår vi upp dörrarna i hantverkslängan på Fjäderholmarna . . .  vägg i vägg med oss textilare huserar keramikerna  . . . Maria Holmberg . . . har gjort den här fina lilla skålen . . . för mina kryddor i köket . . . Varmt välkomna!
 
Om Näckrosen: Den vita näckrosen är omskriven i både sagor och poesi och ofta avbildad inom jugendstilen. En flytande skönhet som är Nordens största blomma. Näckrosor växer i stillastående eller långsamt strömmande sötvatten. De slår rot i dybotten och bladen och blommorna flyter på vattenytan. I Sverige finns tre arter, gul näckros, dvärgnäckros samt vit näckros. Den röda näckrosen tillhör samma art som vit näckros och har på grund av en mutation blivit röd. Södermanlands nationalblomma. Lotusblomman tillhör samma familj som Näckrosen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar