måndag 12 augusti 2013

ULLAS textiltryck Ulla Scheuer 60-tal

 
ett platt, perspektivlöst textiltryck . . . jo, jag tackar . . . ååh gud såå fin . . . en paradhandduk formgiven av Ullas. Loppisfyndad så klart, i en kartong inte värd att plocka upp . . . enligt säljaren. Skamligt, tycker jag . . . nu pryder hon det gula köket på vår ö . . .
 
 
Om ULLAS: Efter att ha gått ut dåvarande Konstindustriskolan i Göteborg, började Ullas 1959 på Mölnlycke fabriker, där hon arbetade i ca ett år. Därefter kontaktade hon Stildukar, ett textiltryckeri i Göteborg, det företag som sedermera tryckte de flesta av hennes bonader. Andra Göteborgsbaserade textiltryckerier arbetade hon sporadiskt för.
 
Ulla var frilansande textilformgivare under hela sin aktiva period, 1959-1988. S:et i ULLAS stod i de tidigaste alstren för Svensson, och kom efter giftemål att stå för Scheuer. På grund av familj och barn arbetade hon hemma i bostaden med sina mönstermotiv. Hon jobbade fram flera olika motiv, sedan kontaktades en säljare på ex Stildukar, som fick komma hem till henne och se om någonting var intressant för produktion. "Inspiration till mönstren har jag nog inte letat efter, på grund av min livliga fantasi har det bara "bubblat"  upp motiv för mig". Ullas har designat allt från bonader till tallriksunderlägg, underkläder med motiv på och julstrumpor. Den första stora julstrumpan i Sverige är formgiven av Ullas.
 
Under sin karriär var Ulla känd i alla de nordiska länderna, och tillhör idag de mer trendiga formgivarna av textiltryck från 60-talet. Hon fortsatte även på senare år att måla motiv på det lite platta perspektivlösa sätt som hon en gång blev känd för. "Perspektiv har jag aldrig förstått mig på" sade hon. ULLAS har under 2000-talet varit den mest samlade formgivaren av textiltryck i Japan och finns representerad i en bok om nordisk design. Hon avled i 10 juli 2009, 73 år gammal.
 
Jag tackar bloggen Re-DiZaIn för mycket info!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar