tisdag 3 juni 2014

kamouflagefärgad batman-look-alike & månget annat djur

Lindsvärmare gul/grön

Jag fortsätter på temat gul-grönt som synes! Idag kamouflagefärgat. Kristi Himmelsfärd-helgen bjöd på månget djur i skärgårdslandskapet. Räven tassade förbi och det är rätt ovanligt så skygg som han är, en jättestor groda, och så mygg till tusen. Ihärdiga små rackare som sällan lämnar mig i fred. Den här utomjordingen i megaformat satt på min fiberduk. En lindsvärmare som mäter 55-80 mm i vingspannet. Aldrig sett något liknande . . . och visst är den sanslöst vacker? Finns i flera olika färgställningar! Det är lite Batman över honom, tycker jag. En fullvuxen fjäril äter ingenting och besöker därför inga blommor . . . vad gör han då? Han filosoferade flera timmar i min skogsträdgård i alla fall! Inspirationen den dagen var helt klart mönster, form och färgställning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar