tisdag 6 december 2016

på julgranstemat . . . ser inte skogen för alla träd - retrotextil 1950-tal


Jag följer upp dagens Instagram-bild med några ord här på bloggen också! Kolla in textiltrycket med granar. Jag ser inte skogen för alla träd. När julen är ett överspelat kapitel och folk i storstaden står rådvilla vad göra av det avbarrade och torra trädet börjar ett nattligt smygande i skydd av mörker på gräsmattor och torg. Högar av trötta och uttjänta julgranar ser dagens ljus därpå. I slänten nedanför mitt hus ligger reliker sedan åratal tillbaka som ungarna dragit ihop och försökt bygga, ack så glesa kojor av. De minner om jultider som flytt. Åter till tygstycket . . . en gardin/draperi i bomull, utan minsta vink om upphovsmakare. 1950-tal skulle jag tro och vansinnigt snyggt i mina ögon. Det får bli mitt bidrag på julgranstemat!

Tips! Såga upp den i mindre bitar och far till tippen, uppsamlingsställe eller ge den till fåren som också vill fira jul! Omfånget är ju trots allt mindre nu än vid hemforslingen . . . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar