tisdag 20 november 2018

käcka nötter av Katsuji Wakisaka, "Pähkinäpuu" Marimekko vintage


Snart tar årets sista månad december vid, och rätt vad det är så står julen och skrapar av snömodden utanför dörren. Hösten har rusat på snabbt, alldeles för snabbt i mitt tycke. Jag har knappt hunnit sitta ner, utan sprungit på nätbollar hela tiden. Kul för en tid, men inte i långa loppet. Då passar det bra med jul och mys med Karl-Bertil i soffhörnet. Lite stillhet skadar inte, och jag har mig själv att skylla i mycket, med nystartade projekt på alla håll och kanter. Dagens färgglada och humörhöjande textilmönster tillägnar jag Katsuji Wakisaka. "Pähkinäpuu" från 1974, som trycktes i flera färgställningar och som är lika modäärnt och gångbart idag som på 70-talet. En storsatsning med två japanska formgivare som slog väl ut för Marimekko. Jaa, ni ser, äpplet faller inte långt från körsbärsträdet! Ååh, vad jag längtar efter körsbärsblom i Kungsan. Saknad, aldrig glömd och nu vansinnigt efterlängtad. Något att ta sikte på! Skön novemberhelg, alla världsinvånare!

Den som vill fördjupa sig lite i Katsuji Wakisaka som formgivare kan ta en titt under "Välj bland" ➤ katsuyi wakisaka i högermarginalen!

Lite om Katsuji Wakisaka (1944--): Japansk formgivare. Utbildning vid Kyoto School of Art & Design. Anställd hos Marimekko under 1968-1976 och även 2001. 1968, endast 24 år gammal, fick han erbjudandet som en av två japanska textilformgivare att börja arbeta för Marimekko, Finland. Hans formspråk med serie-liknande, tecknade motiv bidrog till en ny stil hos Marimekko, bla med textilmönstret Bo Boo (1975) i djärva färger som blev en klassiker. Organiska former, djärva färger och fria, lekfulla mönster är kännetecknande för hans formspråk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar