tisdag 7 maj 2019

finsk mönsterskatt funnen - Aini Vaari


En ny formgivare har dykt upp i min samling! Ingen mindre än Aini Vaari som var en storproducent av mönster för Finlayson under åren 1952-1974. Jag har tittat igenom de finländska arkiven och funnit en stor mönsterskatt vill jag lova. Det finns gemensamma mönster-nämnare med både finska och svenska formgivare verksamma under samma tidsepok. Intressant och kul, tycker jag. Ovan ses det klassiska mönstret "Taimi" som Aini ritade redan 1961. Ett mönster som har blommat likt en remonterande ros fram till dags dato. Inspiration till mönstret fick Aini Vaari från våra prunkande trädgårdar och blomrabatter. Aini Vaaris mönsterskatt är fantastisk och den kommer jag att djupdyka i under lång tid framöver. Där finns massor med skönheter att bli hänförd över! Hur lycklig är jag då? Mycket!

Och kan ni tänka, några dagar senare överraskade min färginspirerade hjärna mig med att köpa en jacka i samma spektakulöra färg! Värme och sol, var tog du vägen kära du?

Lite om Aini Vaari (1931--): Finsk textilformgivare. Född i Äyräpää i Kannas. Arbetade som formgivare för Finlayson 1952-1974 och ritade ett mycket stort antal mönster, bland annat mönster till barntyger. Hon arbetade också som frilansdesigner under många år och formgav åt både Tampella och E Helenius. Aini Vaari  gjorde dessutom internationell karriär och arbetade i olika delar av Europa, USA och Japan. Hennes mönster trycktes på metervara, tvättpåsar, förkläden, bonader, paradhanddukar, säng- och kökstextil mm. Ett urval ur hennes stora mönsterproduktion är Ompuu, Irina och Trädgården. Till de klassiska mönsterikonerna räknas Taimi (1961) och Coronna (1958).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar