torsdag 9 maj 2019

ljusfenomenet "Revontulet" av Lena Rewell - vintagemönster 1970-tal


Och här kommer Lena Rewell med ytterligare en bordsduk i pressad rayon (viskos) för engångsbruk! Är det inte märkligt så säg, för bara någon månad efter att jag hittat "Revontulet" (norrsken) i ett blått exemplar, dök den gula upp mitt framför näsan på mig. Tillverkad av företaget Finnweb som Lena Rewell ritade 16 mönster åt under 1960-70-talet. Företaget producerade non-woven produkter, bland annat en-gångs-dukar som var poppis då och tidens melodi. Än idag vet jag inte om norrsken är årstidsbundna eller när de kan tänkas dyka upp på nattmörk himmel. Något att utforska kanske, för något spejsat ljusfenomen med den kalibern har jag fortfarande inte lyckats se! Tack och God Natt, höll jag på att säga ... för just denna dag är solvindar på himlavalvet inte mitt största intresse! Lena Rewell är i full fokus! Over and out!

Här finns "Revontulet" i blått att se!

Lite om Lena Rewell (1934--): Finländsk textilformgivare. Studier vid Arteneum Art School i Helsingfors, 1957-1960. Mest känd för sina handvävda, färgstarka och lyxiga mohairplädar. Uppvuxen i en familj med ett "textilt arv" i Helsingfors. Fadern var textilingenjör, brodern textilprofessor, och under åren 1960-1973 drev familjen en garnfabrik. Efter avslutade studier grundade hon företaget Lena Rewell Textilstudio 1963 i centrala Helsingfors. Hon bodde och drev både verkstad och butik i samma kvarter. Hennes verksamhet expanderade och som mest fanns tre butiker i Helsingfors samt ett väveri i Tammerfors. Under 1960-1970-talet frilansade hon parallellt med den egna verksamheten och producerade mönster för tryckta bomullstyger till Tampella och Finlayson, men även för Finnweb och Tidstrand i Sverige. Samtidigt gick hennes fantastiska mohair- och ullprodukter också på export till de franska modehusen! Sedan 2017 drivs företaget av Lena Rewells dotter Dita Eklund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar