tisdag 14 maj 2019

magnetiska Bibbi Swahn - retro textiltryck


Okie dokie! Formgivare till den lilla bedårande duken, 28*28, i hellinne är en riktig doldis - Bibbi Swahn. Information om henne går knappt att hitta och det är naturligtvis väldigt synd. Hennes historia hade såklart varit väl värd att berätta. Duken har jag också sett i en gul och blå färgställning. Vilket fantastiskt litet sällskap och ett makalöst fint mönster kan jag bara konstatera. Och var är jag på väg idag då? Jo, efter en arbetsam helg, mestadels utomhus i ö-världen, blir det full fart mot tyghögarna i förrådet som måste färgsorteras. Mina mörbultade ben och knän kvider och vill vila i 90⁰-läge utan några större fysiska påfrestningar. Sjön suger ... bokstavligt talat krafterna ur kroppen men efter ett par dagars återhämtning är jag återigen där. Som elektriska laddningar i rörelse - MAGNETISM! Lika magnetiskt är Bibbi Swahns textiltryck!

Missa inte den stora utställningen med retrotextil från STOBO (Stockholms Bomullsspinneri med Göta Trädgårdh i spetsen) som pågår i ladan, Troxhammar, ute på Ekerö. Dit är måhända det här sällskapet om fyra på väg! Mer info finns på www.iladan.se eller på Instagram @stobotextil. Sista utställningsdag är 16 juni 2019.  

I skrivande stund städar Pilfinken upp på mitt fönsterbleck. Han samlar flitigt bomaterial till ett mysigt litet rede med förhoppningar om lycklig tillökning inom kort. Igår fann jag en utslagen Svarthätta på marken som efter en liten stunds återhämtning lyckligtvis kunde flyga iväg och jag å min sida kunde andas ut. En hjärtskärande upplevelse med lyckligt slut, tack och lov.

Lite om Bibbi Swahn: Textilformgivare som ritat mönster för Mölnlycke Wäfveri AB i Göteborg. Tidigare medlem i konstnärsföreningen Fjäregruppen i Kungsbacka. Mönstret ”Rosetta” formgav Bibbi Swahn för Borås Wäfveri, Linje hemma under 1960-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar