torsdag 16 maj 2019

mönstrat 60-70-tal i hemmiljö!




Mina inredningsfärger i gult och orangea toner har hållit i sig sedan förra sommaren och de vill inte släppa greppet. Annars ändrar jag och byter färg på löstagbara textilier lite titt som tätt, mest efter årstid. Till det adderar jag och drar ifrån andra inredningsdetaljer och favoritsaker i takt med att jag hittar något som passar. Ett praktexempel är LP-stället i plast som jag numera använder som bokställ. För visst är det kul att kunna se omslaget stående på favoritboken och inte bara ryggen? Det runda syskrinet i ärtiga färger från 60-70-tal passar fint till och även små orangea ytterkrukor med tidens krukväxter i. Ett enkelt och förhållandevis billigt sätt att förändra inredningen. Gulröda nyanser har en uppiggande och humörhöjande effekt på mig så varför inte omge mig med dessa färger. En granne som nyligen hälsade på kommenterade "Oj vad orange det var här då!" Och på den vägen är det och kuddfodralet från secondhandbutiken är inget undantag. Ett oemotståndligt mönster och en färgkombo från troligt 1970-tal. Vem formgivaren är har jag ingen aning om. Mina inköp för hem och garderob är sedan flera år nästan uteslutande från andrahandsmarknaden. Det är klimatsmart och hälsosamt för både hjärta och plånbok. Konsumtionen är idag skyhög och ofta är det helt nya saker som är till försäljning. Att det är gamla och uttjänta prylar är helt förlegat att tro. Den som söker finner. Kanske inte bums men med tiden. Jag går på skattjakt varje gång jag är på loppis eller besöker andrahandsbutiker. Det sätter fart på min fantasi, ger inspiration och skapar nya infallsvinklar. Överraskningsmomenten och de mänskliga mötena är oslagbara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar