onsdag 19 februari 2020

70-tal vid Motala ström - cirkelformat från Strömma Sweden vintagetyg


Man kan nästan tro att det är jul igen, men icke då! Men det är först nu när några veckor passerat och  jag förväntansfullt närmar mig en grön vår och påsk, som jag mäktar med färger och motiv som jag så väl förknippar med jul. Jag skulle gärna sitta ner vid den runda bomullsduken, märkt Strömma Sweden, ⌀ 145, i december! Tyvärr vet jag inte vem formgivaren är ... men säkert är att den trycktes någon gång mellan 1978 och 1995. Och hur kan jag nu veta det? Jo, 1978 fick fabriken som flyttat från Karlshamn till Norrköping utmed Motala ström, sitt nya namn - Strömma Sweden och konstnärlig ledare vid den tidpunkten var Wanja Djanaieff  (1977-1980). Jag rekommenderar varmt ett besök till den vackra kultur- och historiemättade staden, inte minst vad gäller textil. Hojta till den som vet mer om mönstertrycket! Ha en fortsatt fin vecka, gott folk!

Lite om Strömma Bomullsspinneri AB: Grundades 1831 i Karlshamn där fabriken med väveri, spinneri och färgeri tillverkade bomullsgarner och bomullsvävnader. Gamlestadens Fabrikers AB hade redan under början av 1960-talet köpt upp Norrköpings Bomullsspinneri - Tuppen (1961) och Holmens Bomull (1962) och 1963 införlivades även Strömma Bomullsspinneri i företaget. Av rationaliseringsskäl lades fabriken i Karlshamn ner och flyttade med hela sin tillverkning in i en nybyggd anläggning i Norrköping 1964. 1978 fick fabriken namnet Strömma Sweden AB (1978-1995). Göta Trägårdh var konstnärlig ledare på  företaget under 1967-75, Wanja Djanaieff 1977-80. Mönsterformgivare under 60-70-talen var bland andra Kjell Bolin, Ritva Wahlström och Barbro Grytnäs. Mats Ole Svensson formgav mönsterkollektionen "Moderna Tider" på 1980-talet. En sammanslagning av Strömma Sweden och Borås Wäfveri genomfördes i mitten av 90-talet och verksamheten förlades till Borås. 

Snipp, Snapp, Snut så var den textila sagan slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar