onsdag 4 november 2020

multikulturellt tygstycke - Livstycket & Birgitta Notlöf

 

En linnehandduk från Livstycket. Funnen mot alla odds i somras, och som gjorde mig så glad så glad. Jag skäms över att jag inte lyckades ta mig till Livstyckets butik/verkstad innan de lade ner verksamheten i december 2019. Jag bor ju så gott som nästgårds och hade sisådär ett tjugotal år på mig. Men det sägs att det som är närbeläget aldrig blir av och för mig blev det tyvärr en realitet. Helt plötsligt var det för sent och sista tåget hade gått. Ur flera aspekter är det både tråkigt och tragiskt. Jag konstaterar krasst; Vilken skaparkraft som gick förlorad när kunskaps- och hantverkscentret för kvinnorna stängde för gott. På Livstycket blandades intryck och uttryck i broderi, sömnad och textiltryck till färgrika, fantasifulla och inspirerande mönster. Tyg på metervara, kläder, väskor, handdukar, brickor, servetter, förkläden, grytlappar och necessärer med avtryck från världens alla hörn såldes i deras butik och webbshop. Mer multikulturellt mönstrat kan det knappast bli!


På brickan med mönstret "Broderi för livet" (nedan i bild) läser jag; "Många av våra deltagare har broderat i sina hemländer och bär med sig både teknik och hantverk samt egna mönster och minnesbilder. Man kan nästan säga att våra deltagare broderar sig in i Sverige, för med händerna kan alla tala."

Mönstret "Broderi för livet" på bricka.


Lite om Livstycket (1992-2019): Med intäkterna från en loppmarknad startades Livstycket som en ideell förening i Tensta av Birgitta Notlöf 1992. Det var ett kunskaps- och designcenter där invandrarkvinnor i alla åldrar kunde delta i konstnärliga aktiviteter varvat med teoretisk undervisning i svenska, data och samhällskunskap. Deltagarna sydde, broderade, arbetade med textiltryck och formgav mönster för kläder, väskor, handdukar, brickor, servetter, förkläden, necessärer, grytlappar och metervara som såldes i deras butik och webbshop. Livstyckets textilier har visats på flertalet konst- och hantverksarenor, bland annat på Marabouparken, Hallwylska museet, Stockholms Stadsmuseum samt Nordiska museet. Liknande verksamhet bedrev Livstycket även i Uganda och Turkiet. Flera av Livstyckets mönster har blivit riktiga klassiker och fem av dem finns bevarade i Stockholms Stadsmuseums arkiv. Efter 27 år stängde Livstycket ner i december 2019.

Birgitta Notlöf - eldsjälen och grundaren
 av Livstycket i Tensta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar