Nämen ... se där, är det inte Brit Bredström igen? Duken i bomull saknar signatur men jag är rätt säker efter att ha tittat på hennes textiltryck med påskmotiv. Hörrni, nu är det hög tid för mig och all jultextil av fantastiska svenska formgivare att tacka för den här julen. Det har varit färgmättade, detaljrika och förhoppningsvis igenkännande textilmönster som smyckat våra bord, väggar och dörrar från 1950-60-talen fram till idag. Kanske får de oss att minnas vår barndoms jular och de personer som varit bärare av våra traditioner. Jag hoppas ni har uppskattat dem lika mycket som jag. Om ett par dagar tar vi ett skutt in på det nya året - 2023! On going är dagens ord följt av status quo. Väl mött de sista skälvande timmarna av 2022! Tack å hej från mig!
Lite om Brit Bredström (1919-1973): Född i textilstaden Borås. Mot sin pappas vilja men med hjälp av sin mamma utbildade sig Brit Bredström i största hemlighet vid Textilinstitutet i Borås i slutet av 1930-talet. Studierna följdes av korta anställningar på olika textilfabriker, bla i Gällstad. Flyttlasset gick sedan till Göteborg och Brit började frilansa. Hon formgav mönster till de flesta svenska textilfabrikerna och ritade även mönster för en marknad i Danmark, Österrike och Tyskland. Under hela sin yrkeskarriär som formgivare var hon mycket produktiv med både djärvt nyskapande till rent traditionella mönster. Under 1960-talet var Brits mönsterformgivning inte lika efterfrågad, och för försörjning arbetade hon då bla som kursledare i vävning. Brit förblev ogift utan barn under sin levnad, men skaffade sig däremot sin alldeles egna bil och sommarhus! En tuff brud i textil förpackning. Signatur BRIT B-M eller BRIT B.
💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar