I somras fläktade sjöbrisen skönt om eftermiddagarna vid varmt och soligt väder. Man parkerade sig i skuggan, bakåtlutad i solstolen och inväntade brisen för att överhuvudtaget orka ta itu med de primära göromålen för dagen. Som en frisk fläkt är också textilmönstret Hanna II från 1972, formgivet av Peter Condu. Ett mönster med diagonala solfjädersformer, stormönstrat och grant. Hanna II i brunt på vit botten har jag också som örngott, då i mindre mönsterskala. Tiden för fläktar, AC, vidöppna fönster, korsdrag med fladdrande gardiner, sjöbrismo och solfjädrar är över sedan länge. Tro det eller ej, men nästa vecka går startskottet för den månadslånga textila JULEN här på bloggen och Instagram. En kursändring med andra ord! Jag kommer att bjuda på retro/vintage jultryck från 50-60-talen av svenska formgivare med motiv som förhoppningsvis skapat värdefulla minnen och minnesvärda historier. En traditionsenlig återblick med stor igenkänningsfaktor! Nästa vecka är vinter OKEY, väl mött då, gott folk!
Lite om Peter Condu (1945-1986): Uppvuxen i Skåne, med finländskt påbrå. Peter Condus intresse för formgivning startade tidigt och redan efter grundskolan praktiserade han som maskinvävare på en textilfabrik. Utbildade sig därefter på Textilinstitutet i Borås, och 1965-1970 på Konstfack i Stockholm. Peter Condu fick tidiga framgångar med sina tryckta textiler, och en av hans första kunder var IKEA, bland annat med mönsterkollektionen Hildur från 1970. Efter avslutade studier kontaktades han av amerikanska varuhuskedjan Lord & Taylor som sålde hans tyger i 170 butiker i USA. Export till Japan kom också tidigt i gång. Den tidiga framgången gjorde att han i början av 70-talet ville gå sin egen väg och ha kontroll över hela produktionen. Basen för verksamheten var en butik och visningslokal i Gamla Stan, Stockholm. I mitten av 70-talet öppnade Peter Condu ytterligare en butik i New York där han förutom sin egen produktion visade design från Skandinavien i eget urval. Han blev en ambassadör för skandinavisk design och pendlade under fem år mellan Stockholm och New York. Peter Condus formgivning var till en början färgstark och bestod av tryckta tyger med grafiskt tydliga mönster. Motiven varierade mellan böljande former och geometriskt strikt struktur. Hans textil uppmärksammades av arkitekter som använde hans tyger i offentlig miljö. Under 80-talet förändrades hans konstnärliga formspråk. De starka färgerna ersattes med en gråskala med ett konsekvent konstruktivistiskt linjespel. Detta sammanföll med ett nyvaknat intresse för vävtekniker och för det svenska linet. Intresset för lin låg i tiden och i samarbete med Klässbols Linneväveri designade Peter Condu en ny och stram serie damastmönster. Klässbols Linneväveri producerar fortfarande flera mönster av Peter Condu, bland annat Manhattan. En av de större uppdragen var en beställning av linnegardiner till det nyrenoverade riksdagshuset. Representerad på Nationalmuseum, Rhösska museet och Konstindustrimuseet i Köpenhamn. Peter Condu blev endast 40 år gammal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar