måndag 20 april 2015

rena skräpet & glamouröst, jo jag tackar!

Supersnygga disktrasor från H&M Home gör städningen kul! Tror jag . . . 
Hur glamouröst kan det bli?
Disktrasa formgiven av Maria Holmer Dahlgren.

En normalt funtad skalle känner väl aversion mot städning? Jag sällar mig till den skaran! I min vildaste fantasi försöker jag inbilla mig att rent-hus-göra blir skojigare med kul städgrejer. I alla fall är det som roligast efteråt, när allt är klart, tills jag snabbt inser att det är en "never ending story". Ett evighetsjobb. Provade en städfirma med katastrofalt utfall och har därefter insett att "envar är sin egen lyckas smed" i det avseendet. Bara bita i det sura äpplet alltså! Här på Solnas marker är det skräpplockardagar hela den här veckan under parollen Håll Sverige Rent. Förskolor och skolor är satta att göra rent hus utomhus. Om det kan man tycka mycket. Jättebra i utbildningssyfte om miljöfrågor och nedskräpning, men vi vuxna borde också dra vårt strå till stacken . . . till därtill avsedda kärl. Här i Solnaland finns knappt några papperskorgar längre. De ska vara sponsrade, fick jag till svar . . . Rena skräpet!

Lite om stiftelsen Håll Sverige Rent: Håll Sverige Rent är en icke-vinstinriktad stiftelse bildad 1983, som genom opinionsbildning verkar mot nedskräpning, för återvinning och ökad miljömedvetenhet. Har sina rötter från kampanjen Håll Naturen Ren som startades 1962 av Svenska Naturskyddsföreningen. Logotypen från 1962 symboliserar en frisk grön granskog speglad i en ren sjö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar