fredag 6 oktober 2017

en ny textilformgivare i samlingen - IMM



Tjoho! En ny formgivare i samlingen! Jättekul, för jag har inte i något sammanhang stött på den här formgivaren tidigare. Så här inledningsvis kan jag avslöja så pass mycket att mönsterritaren är en kvinna. Jag har mönsterspanat och gjort en hel del efterforskningar och den informationen som jag fann var ytterst sparsam. En mönsterdoldis med andra ord. Den lilla rektangulära duken, 30*40, med textiltryck på hellinne med fruktmönster, är sober i färgsättningen och i väldigt gott skick. Från 50-talet någon gång skulle jag tro. Det är något visst med frukt- och grönsaksmönster, eller hur?  Och vilken formgivare döljer sig då bakom signaturen IMM? Jo,  . . . trumvirvel . . . ingen mindre än Ingrid Mjörne Michelsen. Ingrid är syster till Ulla Margareta Littorin (UML) och Barbro Danielson (BMD), och jag  kan bara konstatera att systertrion förmodligen haft konstnärskapet i generna! Så kul! Och berikande för mönstervärlden! Jag kan i mina efterforskningar utläsa att hon drev egen textilverkstad i Alingsås under 1960-talet och att hon är mönstermamma till röllakanmattor och även kyrklig textil. Dessutom har hon ritat mönster för Borås Wäfveri AB, "Linje Hemma". Vilket tjej-gäng!

Lite om Ingrid Mjörne Michelsen: Svensk textilformgivare. Vid textilfabriken i Sjuntorp var fadern disponent. Syster till Ulla Margareta Littorin (UML) och Barbro Danielson (BMD). Hela systertrion slog in på en konstnärlig bana. Egen textilverkstad under 60-talet i Alingsås. Formgav röllakansmattor och kyrklig textil. Ingrid har även ritat mönster för Borås Wäfveri AB, "Linje Hemma" under 1960-70-talet.

1 kommentar:

  1. Åh tack för ditt detektivarbete!!! Ropade in en tyglåda och fann ett vackert fågeltryck i 60-tals stil med IMM som signatur, blev nyfiken och så läste jag ditt inlägg!
    Mvh Angelica/ Svunna Tider

    SvaraRadera