lördag 7 december 2013

KERTTU kuikanmäki - textil signatur

 
 
Igår kom lösningen på textilgåtan som gäckat mig så länge . . . vem är KERTTU? Tack vare Evahelene, som gav mig ledtråden på iFokus, vet jag nu vem formgivaren är till den här fina julduken! Jag är såååååå glad ~ som en julklapp i april! Kerttu Kuikanmäki heter den finlands-svenska, kvinnliga bildkonstnären och illustratören bakom mästerverket! Nedan ett julkort som hon också gjort där signaturen överensstämmer med dukens. "Sagojul" heter duken och är tryckt för Gamlestaden 1960.
 
 
Så här ser självaste Kerttu Kuikanmäki ut på bild. Makalösa kvinna . . . vad jag förstår "still going" . . . Äntligen får Kerttu sälla sig till skaran kända textilformgivare i egen hög person!
 
 
 
Lite om Kerttu Kuikanmäki (1928): Finlandssvensk bildkonstnär och illustratör. Hon började sina konststudier vid Konstindustriskolan i Helsingfors 1949-52, men har även studerat utomland, bla i Italien. Detta avspeglas tydligt i hennes konst och Italien har varit hennes "tredje hem". Kerttu har arbetat och varit bosatt i Sverige sedan 1954. Hennes verk finns både i offentliga och privata samlingar över hela världen.
 
Kerttu Kuikanmäki har varit verksam både inom måleri och textilkonst. Under 50-60-talet gjorde hon mycket illustrationer, men på 1960-talet formgav hon i huvudsak textil. 1965-70 gjorde hon serier med signerade konstvykort som hon är känd för i USA. Sedan 70-talet har hon fokuserat på tavelmåleri.

1 kommentar:

  1. Vilken intressant blogg för en tygsamlare som jag. Äger en julduk från 60-talet som jag precis lagt ut på min nya blogg, Liverosdesign, kan den också vara designad av Kerttu? Minns mönstret väl från min barndom, nostalgi på hög nivå !

    SvaraRadera