onsdag 13 september 2017

May Bühler i sitt esse - 50-talets duk med textiltryck!



Idag har jag storfrämmande här på bloggen! Finbesök av ingen mindre än May Bühler och en av hennes mönstertryck på en duk! Ni som har läst mina inlägg under åren vet att jag talat mig varm om hennes textilformgivning. Den faller mig oftast på läppen oavsett tidsperiod och då rådande influenser och stilideal. Hennes mönster är varierande med vågad färgsättning, utmanande och alltid i tiden. Särskilt mycket tycker jag om hennes stormönstrade textil från 60-70-talet. Med den här bomullsduken, 87*90 i linneimitat, alltså bomull med ojämn struktur, är hennes formspråk i sitt esse. Typiskt 50-tal både färg- och mönstermässigt. Otroligt mycket wow och idag supermodernt. Kan man göra annat än att gilla den?

Fler fullträffar finns i högermarginalen under "Välj bland" ⏩ m bühler eller kolla en av mina favoriter här!

Lite om May Bühler (1921-2006): Mönsterformgivare. Under 1960-talet var May verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg där hon ritade mönster till dukar, bonader och festremsor. En period anställd vid Silfa Textiltryckeri i Alingsås. Drev egen butik i Pixbo under en tid. Signatur M Bühler eller Bühler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar