tisdag 19 november 2013

vem är du, vem är jag . . .

 
På ett bananskal . . . eller kanske är det just tiden vi lever i, faster Anna, reklamen på tv, höstens program på televisionsapparaten som gjort att jag fått detta plötsliga intresse för mina rötter . Faktum är att jag inte ens vetat namnen på mina morföräldrar . . . dags att ta reda på det bums! Jag har alltså de senaste dagarna grävt i kyrkböcker, dödböcker, och andra register i hopp om att finna några anförvanter, och kanske svar på en del funderingar. Precis som släktforskningssiten Ancestry, där det är gratis att lägga upp ett släktträd, skrev i sitt välkomstmail till mig, "När Du väl har börjat släktforska, är det omöjligt att sluta". Precis på pricken! Så är det! Ett detektivarbete och ett gigantiskt pussel att lägga. Minuterna blir till timmar framför datorn när man förflyttar sig bakåt i tiden. Männen är SÅKLART lättare att följa, kvinnorna lever en mer undanskymd tillvaro i arkivskåpen. Idag finns det mesta digitalt och jag behöver inte förflytta mig en meter hemifrån . . . Stort tack till Erik, Bertil och Anna, som jag fortfarande besvärar med en massa frågor . . . och skattmasen . . . som gjort det här möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar