torsdag 3 juli 2014

Ha ha hare bra!

Keramikplatta signerad Heljä Liukko-Sundström, Arabia-82

Ni som läser min blogg känner nog till min relation till något silkesmjukt med långa öron och vackra stora ögon! Den här keramikplattan signerad Heljä Liukko-Sundström för Arabia 1982 kunde jag inte motstå på loppisen som hölls i ladugårdsbyggnaden. Bland mycket dynga låg den och väntade på mig . . inbillar jag mig i alla fall! Kärlek vid första ögonkastet! Inte min grej egentligen . . . men vad gör man?

Lite om Heljä Liukko-Sundström (1938): Finländsk, keramisk formgivare, målare och författare från Vemo. Studier vid Konstindustriella läroverket. 1962 började hon arbeta på Arabia och fortsatte 1967 till Arabias Konstavdelning där hon fortfarande arbetar. Hennes frigjorda keramik är naivistisk och lekfull samtidigt som den behandlar allvarliga ämnen som liv och död. Erhöll professorstitel 1994.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar