fredag 28 november 2014

adventspyssel ... hopp i kartong & Pandoras ask


I helgen ska här öppnas askar, lådor, kartonger och annat som kan innehålla juldekorationer! Pandoras ask är sedan tidigare redan öppnad och väntar på att någon ska glänta på locket igen . . . November har varit allt annat än en ljus och förväntansfull månad. Livet kom liksom av sig, det fick sig en rejäl smäll. Oväntat, omskakande och oåterkalleligt. Jag är dock inte den som ger tappt så lätt. Stretar på och hoppas på bättre tider. Ser fram mot söndagens adventspysslande med gran på balkongen och svart loppisfyndad adventsljusstake i fönstret. Tomteföljet får tålmodigt vänta på vinden någon vecka eller två. Allt eftersom veckorna lider mot jul plussar jag på med mer av det allra finaste för att peaka på självaste julafton. Ha en riktigt, riktigt mysig adventshelg, gott folk! Jag saknar min bästa kompis . . . min glädjespridare . . . min lilla blåmes . . . som älskade hopp i kartong . . .

Askar och burkar av tenn finns i överflöd på loppmarknader till en billig peng. I dessa förvarar jag allsköns små prylar för dagligt bruk. Att placera dem i grupp är fint . . . jag gillar vitmetall vare sig det är poppis eller inte!

Lite om Pandoras ask: I den grekiska mytologin fick Pandora en ask som hemgift när hon gifte sig med Epimetheus. Fram till dess hade människorna levt i harmoni med världen och varandra. När Pandora slutligen gav efter för sin nyfikenhet och öppnade asken flög farsoter, plågor och hemsökelser ut över världen. Hela världen drabbades av tröstlöshet och förtvivlan. När Pandora stängde asken hade nästan hela dess innehåll försvunnit ut. Det enda som fanns kvar var Hoppet. Tröstlösheten upphörde när Pandora åter öppnade asken och befriade även Hoppet, eller Elpis - en liten fågel. Därifrån kommer uttrycket "Hoppet är det sista som överger människan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar