söndag 21 december 2014

"jag har gjort en Bodil" - BoWa retrotextil


BoWa - Bodil Wallman i två julduks-upplagor! Båda med textiltryck på bomull med olika färgställning.  En stor- och lilla-syster kan man säga. Här syns tydligt hur . . . 


Stor duk 70 x 70, liten 22 x 22 formgiven av Bodil Wallman - BoWa.

hennes mönster återkommer på olika textila produkter och vad som är karaktäristiskt för just hennes kompositioner. "Jag har gjort en Bodil" brukar jag säga när mannen hittar mig i dammet bland högarna av textilier på loppisrundorna! Bodil är lättigenkännlig, tycker jag. Till och med hustomten har svårt att ta miste . . . 

Fler bilder & info om Bodil finns till höger under "Välj bland . . ."!

Lite om Bodil Wallman (1933-2004): Mönsterformgivare. Syster till Hildegard Olmås som signerade sina produkter Hill eller Hillan. Från 1950-talets början var Bodil verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg. Frilansade även tillsammans med sin syster. Hon har gjort en mångfald mönster till dukar, bonader, vepor och handdukar, även presentpapper och korsstygnsmönster. Signatur BoWa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar