söndag 15 februari 2015

rapport från Syfestivalen & broderi i särklass



I fredags tog jag tempen på textil-Sverige och från Syfestivalen kommer följande rapport! Ett besök per år är brukligt för min del. Ett mecka för många kvinnor i medelåldern att döma av mässbesökarna. Utrustad med mycket tålamod, vassa armbågar och skor med stålhätta, skred jag till verket. En inköpslista och stenkoll på mässprogramet. Metodiskt arbetade jag mig fram, prickade av. Strukturerat fokuserad.  Check. I år satte jag mig i Pagoni´s workshop och bankade livet ur diverse plåtar med hammare i terapeutiskt syfte! Skönt befriande och bra för pulsen i halvlek!



En mix av textil. Montrar med patchwork, pärlor och decoupage var färre i antal. Vävning visade på ett litet uppsving, om än blygsamt. Svensk Hemslöjd med sin mjuka slöjd hade slagit på stort, och deras mega-monter var en fröjd för ögat. Broderi i särklass! Kul att "knyta rya på färdig botten" fått en renässans. Modernt och i tiden med traditionella tekniker. Hem kom jag med ömmande fötter, ingen övervikt och med både humör och plånbok i behåll!. Mest praktiska sybehör och inga överraskningar i kassarna. Ja, det var det hela för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar