onsdag 2 mars 2016

Thea Tanner textiltryck jultryck - retro

 Julduk med textiltryck på bomull, 78x87, signerad Thea Tanner, 1950-60-tal.


Nu tycker ni säkert att jag helt fått fnatt som publicerar en julduk av Thea Tanner i mars! Men faktum är att den måste ha fallit "mellan stolarna" under julstöket i december. Bättre sent än aldrig resonerade jag, när jag fann duken längst bak i skåpet. Nu är vi på väg med stormsteg mot vår och påsk. Jag ser fram emot varmare tider med lite annat göra och mycket utomhusaktiviteter. Några målningsarbeten och tapetserarjobb ligger i pipeline och väntar på att påbörjas. Av erfarenhet vet jag att sommarloppisfynden genererar ännu mer kul jobb allt eftersom de hamnar i min ägo. Det är liksom ingen ände på det hela. On going, so to speak! Men först ska rishögarna och bokföringen eldas upp . . tredje gången gillt! En riktigt sprakande valborgmässoeld  -  i mars!

Lite om Thea Tanner-Eriksson: Född 1920 i Göteborg. Svensk textilformgivare, bildkonstnär, tecknare och illustratör. Drev galleriet "Galleri Ögat". Studier vid Högre Konstindustriella skolan i Stockholm, 1937-42 samt i Tyskland. Företog studieresor till Schweiz, Paris och Holland. Thea Tanner har ibland en dragning åt abstraktion, speciellt i hennes textila arbeten. Motiven är interiörer, exteriörer, människor, växter, djur, stilleben samt sagoväsen. Hon har även gjort utsmyckningar i offentliga miljöer. Thea Tanner har formgivit många jultryck för Frösö Handtryck och Almedahls. Signerade med hela namnet eller initialerna TT.

Separatutställningar: Borås museum, Borås Konstgalleri, 1981, samt i olika banker. 
Samlingsutställningar: Nationalmuseum, Stockholm, Unga Tecknare i 6 år, Röhsska Slöjdmuséet, muséer i Göteborg, Malmö och i Bohuslän.
Offentlig utsmyckning: Väggmålningar i Stockholms församlingar, teaterridåer, väggbonad i vigselrum på Kolmårdens djurpark.
Representerad på: Borås museum, Landsting, lasarett och äldreboenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar