fredag 1 april 2016

nu syr jag ihop säcken anno 1949 - korsstygnsbroderi

 Korsstygnsbroderi på tygpåse anno 1949.

Jag föll pladask, kärade ner mig på en sekund i det lilla tygstycket. Ett tillskott till Röda rummet. En påse i bomullstyg för förvaring av lättare ting. Korsstygnsbroderi, förmodligen sydd av kvinnohänder anno 1949. Tillhörande snodd och tofsar, också de gjorda med omsorg. Välbevarad i färg och broderi och så charmig. Fiffigt att brodera korsstygn på rutigt tyg dessutom. Att jag skulle rädda den från soptunnan eller brännbart på återvinningscentralen stod bortom allt rimligt tvivel. Om jag någonsin skulle ha förmånen att träffa EL vid något tillfälle skulle jag berätta för henne vilket fint textilt avtryck hon lämnat till eftervärlden . . . och nu synligt på internet! Det var nog bortom all fantasi som tänkas kan och nog inget hon räknat med 1949. Vårens stenkulor må icke förvaras i denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar