tisdag 15 november 2016

va ere nurå? broderilusta så klart!


Härom veckan letade jag i gömmorna efter veckband till gardiner. Avsikten den där morgonen var att sy i ett nytt band i sovrumsgardinen, Vallmo, som Birgitta Hahn formgav 1968. Du kan läsa & se Birgittas härliga och storslagna mönster här i annat fall! Vad hittade jag då som drog till sig min uppmärksamhet. Jo, silverpläterade embryon till broscher . . . och en massa idéer dök upp i huvudet. Lusten att brodera har funnits länge och nu var det rätt läge. Ner i "broderilådorna" och där fanns både aidaväv och brodergarn. Perfekt, tyckte jag, för avsikten var också att använda material som jag redan tidigare införskaffat. Sedan dess har jag fördjupat mig i märkböcker från 1930-talet. En  av mig, omarbetad gammal korssöm från Gästrikland som användes vid märkning 1800-1850, resulterade i det här! En bra kombo, tycker jag, och jag, jag fick min broderilusta tillfredsställd för en tid framöver! Eller fick jag mersmak . . . Veckbandet i gardinen frös inne . . . vid nästa tvätt kanske . . . 

Broscherna med den något kaxiga texten  i svart, rött och multifärgat finns i nätbutiken!

Mitt bidrag i januari 2016 på Monthly Makers tema AVTRYCK var en KOM IHÅG-skylt med texten "va ere nurå" som jag vidareutvecklat här.

Märkbok
Gammal korssöm från Gästrikland. Mönster samlade vid Gästriklands Folkhögskola. Utgivna av Greta Hedlund, Malmö Ljustrycksanstalt, Malmö, 1933.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar