onsdag 30 november 2016

Norah - en julstjärna i vintermörkret & retrotryck från Gamlestaden

En ny härlig textil bekantskap - NORAH (Norah Johansson).

Femte formgivaren ut i jultextilrallyt är en ny textil bekantskap. Norah. Här en julduk med tryck på bomull, 84 x 88. Troligen från 1960-talet med tanke på mönsteruttrycket. Formgiven av mönstergiganten Norah Johansson. En helt ny mönsterritare i min samling som jag är hiskeligt glad över. Givetvis funnen i somras på någon ö-loppis. När jag gjorde efterforskningar om Norah och fann att hon varit anställd som förste konstnär vid Gamlestadens Fabriker från 1930-1970 blev jag ännu gladare. Förutsättningarna för kvinnliga konstnärer under 1930-1960 var inte de allra mest gynnsamma. Tidens kvinnoideal och samhällsklimat var något helt annat än dagens. Att gifta sig var i stort sett detsamma som att överge sitt yrkesliv för en yrkesplattform i hemmet. Mycket uppoffringar kantade nog vägen. Val som kanske inte var helt enkla, men som idag känns självklara. Jag känner ett visst vemod när jag tänker på det, men är samtidigt glad över att något finns bevarat av henne. Konstigt nog har jag stött ihop med NORAH ett flertal gånger under sensommar och höst, men aldrig tidigare. Säkert någon mening med det också!  Norah förblev ogift men trogen Gamlestaden nästan hela livet ut . . . 

Lite om Norah Johansson (1908-1979): Mönsterformgivare. Född och uppvuxen i Göteborg tillsammans med fyra systrar. Utbildning vid Slöjdföreningens skola i Göteborg. Anställdes vid Gamlestaden Fabriker AB 1930 som första textilkonstnär och förblev där till sin pension 1970. På Gamlestaden arbetade hon mest med mönster till vävda produkter men även med textiltryck. Några av hennes mest kända mönster är Gästabud - en storsäljare på 60-talet, Mårbacka, Lysekil (1958) och Donsöduken. Signatur Norah.

Den populära bomullsduken "Staffan Stalledräng" (1957), med verser ur de mest omtyckta julsångerna trycktes i flera färger under många år. En blå färgställning kommer jag att visa senare när det verkligen börjar dra ihop sig mot dopparedagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar