torsdag 1 december 2016

G a r n - en folkrörelse & Olek


Här kommer ett inspirationstips! En uppstickare, instickare eller avstickare bland pynt, bak, julmarknader och textiltryck med julmotiv som ingen vill missa! En poetisk kärleksförklaring till garn och en fantastisk julklapp att se om och om igen, men tyvärr inte hur länge som helst. Jag missade både originalsändningen och repriserna. Vet inte vad som upptog min tid just då, men när programmet senast gick i repris stod jag i ett kallt, blåsigt och folktomt industriområde och hade just blivit bilägare. Smått förvånad och överrumplad för jag skulle ju "bara titta". Slog personligt rekord på den omtalade konsumtionshelgen, men det föll sig inte bättre. Som tur är, ligger programmet kvar och kan ses på SVT Play, K-special. Jag talar alltså om, Garn - en folkrörelse. Missa inte det! Jag är lyrisk!

Om programmet: Garn - en folkrörelse

K special.
Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.

KAN SES TILL: Sön 25 dec 
SÄNDES: Fre 25 nov 20.00
RÄTTIGHETER: Kan bara ses i Sverige
TILLGÄNGLIGHET: Valbar textning

2 kommentarer:

  1. Hur gör då jag som upptäcker det nu, några månader senare, att jag glömt bort detta jag skulle se på svtplay? Det var säkert betyg- och omdömestid då, sedan kom julen, nytt år, glömde helt...☹️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd att Du missade programmet, men så kan det bli! Du får hålla ögonen öppna efter en repris, kanske vid ett senare tillfälle. Du får virka på tills dess!!!!

      Radera