fredag 25 november 2016

julhälsning från ULLAS, smidesljusstakar från 70-talet & Scandinavian RETRO



Här kommer en något tidig adventhälsning från mig och en av jultextilgiganterna - ULLAS. Ulla Scheuer med andra ord. En vepa med textiltryck på bomull, 18 x 60. Om man tittar på elljusstakar från slutet av 1960-talet och vidare in på 70-talet var smide/metall ett populärt material. Rustikt och folkloristiskt. Min egen ljusstake i smide är från den tiden och tillverkad av Gnosjö Konstsmide, märkt JUL 2019 (tyvärr inte med i tidningen). Jag tippar därför att vepan med det glada budskapet är från glada sjuttiotalet. Ett tilltalande mönster i julens färger. Lingonris, hjärtan, ljus, nissar och smidesdetaljer. Kan faktiskt inte se att något saknas på ämnet. Kanske något att pryda dörren med inför 1:a advent på söndag. Jag ska försöka surra fast granen på balkongen tills dess! Ljusstakarna har jag lyckligtvis redan letat reda på, men inte kollat om de är in shape for Christmas . . . Trevlig adventhelg önskas alla!

Ur tidningen Scandinavian RETRO nr 6/2015.

Mer av och om Ulla finns i högermarginalen under "Välj bland" eller ta genvägen till min absoluta favorit här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar