måndag 9 januari 2017

växtkraft av Ingrid Uhr - retrotextil & DIY

Textiltryck på juteväv formgiven av Ingrid Uhr, 1970-tal.


Wow! Vilket mönster! Formgivare till den här löparen, 23 x 60, med textiltryck på juteväv är Ingrid Uhr. Troligtvis 1970-80-tal med tanke på det rustika materialvalet, mönster och färgsättning. Vilken energi! Vilken växtkraft! Hos Ingrid verkar det mesta gro för fullt! Jag har också drivit upp avocado och ni som provat vet att det tar en evinnerlig tid. Lite väl lång för mitt tålamod. I tanken befinner jag mig redan nu i blomsterrabatten. Funderar på att tillverka några klimatsmarta krukor av tidningspapper, som sätts ner i jorden i sin helhet vid utplantering. Risken att skada sticklingarnas spröda rotsystem är minimal och de är väldigt praktiska och billiga. Så gott som gratis, förutom arbetsinsatsen. Den som vill veta mer och kanske redan nu vill börja vika hittar arbetsbeskrivning här! Men jag får allt bida min tid lite grann. Utomhus ligger temperaturen runt nollan och i växtriket är det ont om liv. På fågelfronten såg jag redan första dagen i januari en raritet som aldrig skådats förr i AIK-land - Stjärtmes. Vit som snö och oohhh vilken vacker flygande snöboll med lång stjärt. Jag fortsätter drömma om tider som komma ska!

Lite om Ingrid Uhr (1931--): Konstnär och textil mönsterformgivare. Har gjort flera utsmyckningar i offentlig miljö (ibland tillsammans med maken Lars-Ivar), ex Biskopsgårdens kyrka och Hagakyrkan i Göteborg, Hallands och Älvsborgs Läns Landsting samt för Volvo. Flertalet separatutställningar. Textil mönsterformgivare för bla Almedahls. Studier vid Slöjdföreningens Skola (1957), KV Konstskola i Göteborg och Gustavus Primus Målarskola (1975-77) i Henån. Rika mönsterdetaljer och figurer kännetecknar hennes formspråk. Signatur UHR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar