onsdag 10 maj 2017

nytt organiskt kudd-kit för balkonghänget - DIY & ÅTERBRUK



Kan någon trolla fram sommaren? Det är ju näst intill vinter igen. Minusgrader med hot om snö. I helgen var det balkong-piff men nu har balkonginredningen flyttat in i vardagsrummet istället - gud så trist. Men, men, idag riktas fokus mot kuddarna! Ibland är man sin egen lyckas smed! Finns inte materialet, mönstret, storleken eller modellen jag söker att köpa för rimligt pris, ja, då återstår inget annat alternativ än att sätta sig med pedalen under foten och sy egna. Och så fick det bli med de nödvändiga må-bra-index-höjande kuddarna till sommarens balkongmöbler. Inget mysigt balkonghäng utan kuddar, eller hur? Det ska vara inbjudande, skönt, ombonat och snyggt i det sååå efterlängtade "uterummet". Inte tu tal om det! De här två kuddarna är sydda av en panelgardin inköpt på en återbruksbutik för 25 kronor. Ett lite kraftigare bomullstyg med ripsstruktur med ett svart/vitt organiskt mönstertryck. Viktigt är att mönstret inte har en tydlig mönsterrapport med en riktning som ögat kan läsa in. Det ska kvitta vad som är upp eller ned. Inget mönsterpassande krävs och jag slipper söm upptill på kudden. Det är att föredra rent estetiskt, och kuddarna är vändbara åt alla håll och kanter. De kan placeras hur som helst i stolarna utan att mina mönstertränade ögon upptäcker mönster-error. Petitesser för många kanske, men tyvärr inte för moi. Blixtlås är också ett måste. De sprättar jag ur "gamla" kuddöverdrag och återbrukar i nya. Av princip köper jag dessutom inte överdrag där innerkudden ingår. Den går ju alldeles ypperligt att flytta över till ett nytt överdrag. Innerkuddarna är skrymmande att förvara och de ytorna behövs till annat. Miljöhänsyn är givetvis den främsta anledningen till att jag ratar kudd-kit. Varför köpa nya innerkuddar när man redan har? Allt som allt blev kostnaden lite över 10:an per kudde + arbetsinsatsen. Ett koncept jag gärna köper med hull och hår! Återbruka mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar