måndag 3 juli 2017

stormönstrade textila tider! 70-tal - inredning - retro


70-tal så klart! Murrigt, mönstrat och mysigt! De två sistnämnda skriver jag gärna under på! Blommigt ännu hellre! Det var stormönstrade textila tider! Då var det inte främmande att krypa ner i bäddad säng med blommiga underlakan - gula dessutom. Då omgav vi oss textilt med mer färg och mönster än nu. Huller om buller. Idag otänkbart för de flesta, tippar jag. Näää, enfärgat ska de´ va´ eller sparsmakade mönster! Måste i sanningens namn medge att gränsen går där även för mig, även om gult som inredningsfärg tilltalar mig. Likaså brunt. Ett tecken på 70-talets indoktrinering i positiva ordalag. En gardinlängd ska det förmodligen bli till sovrummet som lyser upp när mörkret faller tidigare om kvällarna eller textil väggkonst från golv till tak. Ett visuellt intryck och ett textilt uttryck i den bästa av världar. Slutligen vill jag säga; gult inte alls är fult, till alla svårflörtade som känner sig avogt inställda till den gyllene färgen! Visst vore det bra härligt att somna och vakna på en blommande sommaräng? Året runt. Gärna mer av den varan, tycker jag!

Visste ni att påslakanet kom skuttandes över gränsen som en påskhare? Varifrån? Vill Du veta - läs påslakanets historia här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar