lördag 25 november 2017

sittdyna - handknuten rya - Monthly Makers tema "Böcker" nov 2017 - DIY


Temat på Monthly Makers för november är "Böcker". Tyvärr måste jag medge att jag rätt sällan, eller om sanningen verkligen ska fram, aldrig läser skönlitteratur längre. Mitt läsande består numera bara av faktaböcker. Den senaste "boken" jag tuggade i mig med hull och hår var "Moms inom kulturområdet", SKV 562, utgiven av Skatteverket. Gastkramande läsning som jag slukade kvällstid tills ögonen föll igen! Den invigde i skatteparadisets regler känner till ingående och utgående moms . . . plus eller minus. Den härliga läsupplevelsen har gett upphov till mitt bidrag som är en handknuten sittdyna (rya) för kalla bakdelar. 


Arbetsbeskrivning & Material

💚 En rya består av en bottenväv och på den knyts ryaknutar i horisontella rader. Knuten klipps upp och blir ytans lugg. 

💚 Klipp ut och bandkanta/sicksacka bottenmaterialet innan Du börjar med ryaknutarna. Lägg till någon/några centimeter till det faktiska måttet som dynan ska passa till. Botten drar alltid ihop sig något.

💚 Använd en rya-nål (stort öga och trubbig spets) eller en nål som är lämpad för botten när du syr ryaknutarna. Syr Du i en botten utan hål, försök hålla samma längd på stygnen och bredd mellan raderna. Du kan sy på fri hand eller göra markeringar i bottenmaterialet innan du börjar. Ju fler knutar, desto tätare blir luggen. Höjden på luggen bestämmer du själv, ju längre "ögla" mellan varje stygn, desto högre lugg. Om Du vill ha samma höjd på luggen kan du knyta runt en linjal eller liknande. Personligen tycker jag att "frihandsprincipen" ger en finare och mer levande yta. Sy radvis från vänster till höger med början i arbetets nederkant. När hela raden är färdig klipper Du upp öglorna - som då blir lugg! Så här gör Du en ryaknut:


💚 Material till luggen: Till min sittdyna har jag använt ryagarn som ger fin glans. Dyrt, men snyggt. Det går lika bra att använda andra material - restgarner, lingarn, skinnremsor, klippta mattrasor, plastband eller snöre i olika material. Blanda och ge! Ett hett tips är att prova i ett mindre kostsamt material först.

💚 Material till botten: Som botten kan man använda grov/gles broderiväv (Aida) med färdiga "hål" eller stabilt grövre tätvävt tyg. En viss stadga bör finnas i botten som annars gärna vill dra ihop sig. Den som vill ge sig på en "färdig ryabotten i ull/lin", kan köpa dyr metervara på Svensk Hemslöjd vilket jag har gjort. Ett annat alternativ är att väva och knyta en rya i vävstol. Kolla även på loppmarknader, hemma hos mormor eller i secondhandbutiker. Var dock uppmärksam så Du inte får med Dig pyttesmå husockupanter till lyan. Alla gillar ull, även dom!

Lycka till och våga experimentera! Den som vill djupdyka i ryaluggen kan läsa mitt inlägg "Hundraåringen som hamnade på golvet" här!

4 kommentarer:

  1. Du gör det igen! Jisses Amalia! Bara att knyta en dyna på den här tiden är imponerande, men dessutom med din fantasi. Det är som att temat inte bara går igenom två-tre inspirationssteg innan du kommer på vad du ska göra, utan du vänder verkligen upp och ner på alla idéer och det är baske mig månadens höjdpunkt att se vad du kommer upp med. Tack för detta fina bidrag, Karin!

    SvaraRadera
  2. Jag låter hjärnan göra jobbet och under tiden kopplar jag av! Har lärt mig att den tar mer intryck än vad jag själv tror, och det tisslas och tasslas, provas och knåpas där uppe och rätt som det är "vi har ett resultat". Bara för mig att sätta igång alltså! Visst tar det sin tid att knyta rya, men är man maniskt lagd går det bra! Dynan är endast 30 cm i diameter och långt i från en matta. Material och kunskap om ryaknuten hade jag redan "hemma". "Att sova några dagar på saken" funkar för mig! Många och stora tack från mig till dig, Alicia!

    SvaraRadera
  3. men vad fin! Ser väldigt mjukt och skönt ut att sitt på också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Julia! Det är riktigt kul att knyta rya och storleken är lagom för att inte krokna halvvägs! Ha en skön jul!

      Radera