tisdag 27 februari 2018

grön våg på våd - frodig gardin & gör egna odlingskrukor av tidningspapper


Den gröna vågen sköljer över mig och idag hyllar jag den åtråvärda våren med två nyanser av grönt för fönstret. Två gardinlängder som jag inte har en aning om var de kommer ifrån. Minnet sviker och det är kanske inte så konstigt eftersom textilhögarna hunnit bli rätt stora under åren. Jag har lovat mig själv att inventera och sortera ... och när den dagen infaller, det vete katten! Lågprioriterat om jag säger som så. Det blir ljusare och ljusare för var dag och viljan rundar gärna förrådet för annat som är roligare. Mänskligt, eller hur? Inomhusväxterna har piggnat till lite och pockar på uppmärksamhet på fönsterbrädorna. Gärna nya jordbon, om vi får be ... tack!


Det är ju snart också så-tider för sommarblommor och grönsaker man sååå gärna vill ha. Då använder jag odlingskrukor av tidningspapper som lätt tillverkas hemma vid köksbordet. Miljövänligt och praktiskt. Bara att gräva ner i jorden på planteringsstället när det väl blir dags och hotbilden om frostnätter är över. Här finns en enkel beskrivning på hur Du gör krukorna! Lätt som en plätt! Att jag tar en allt vidare och vidare omväg, långt från förråden, är kanske förståeligt ... så även denna dag. Man måste ju LEVA också även om det är -12 grader och snön yr! Må väl och säg hej till kung Bore, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar