torsdag 21 juni 2018

mönstersäkra Mona Björk med "Ann Jovis" till midsommar - Borås Wäfveri - vilken skarpsill!

"Ann Jovis"  textilmönster formgivet av Mona Björk, Borås Wäfveri, 1989.

I morgon är det midsommarafton och då gör sillen och ansjovisen comeback på borden! Och det gör även Mona Björk i sin alldeles egna version i textil tappning - "Ann Jovis", Borås Wäfveri 1989. Skarpsillens drottning och en veteran inom svensk textilindustri med 40 år som textilformgivare och 100-tals tygmönster i bagaget. Hå hå ja ja! En kvinnlig själ med ett stort mått humor får jag intrycket av. Jag observerade först märkningen i stadkanten, vred och vände på tyget, gjorde ingen direkt koppling . . . innan jag såg de nästan 1 meter stora ansjovisarna och först då ramlade polletten ner med ett stort gapskratt. Tyget är avsett som inredningstextil och sydd som en gardinlängd/duk och det får mig att skratta ännu mer! Gigantiska mönsterrapporter med ansjovis på bord eller i fönster av finurliga, humoristiska och mönstersäkra Mona! Vilken skarping, Mona!

Ni som är observanta och följer mig här på bloggen vet att jag tidigare publicerat "Ann Jovis". Om jag inte missminner mig var det i början av 2018. Med stor respekt för Mona Björk togs inlägget bort eftersom bilden inte gav rättvisa åt det fina textilmönstret. Njut av det nu istället och god spis med Jansson som närmaste bordsherre!

Here comes the sun och ha en kul midsommar i glada vänners lag🌞🐟🌞🐟🌞, gott folk!!!!

Lite om Mona Björk (1932-2002): Född i Borås, textiliernas Mecka! Textilformgivare med 40 år inom svensk textilindustri. Studier vid Textilinstitutet i Borås. 1953 anställdes hon som första textilformgivaren på Tuppen i Norrköping. Ateljéchef vid Tuppen 1957-1967 och även efter sammanslagningen Mölnlycke-Tuppen. När Mölnlycke-Tuppen inkorporerades i Borås Wäfveri 1967, fortsatte hon sin anställning där och förblev i företaget fram till 1990-talet. Hon har formgivit ett 100-tal mönster, bla Streymoj (1983), Prickblomma (1966 Mölnlycke Tuppen och nytryck 2004 Borås Wäfveri), Små blommor (1968) och Töser (1966-67), Ringo (1967). Formgav både inrednings- och beklädnadstyger och gillade The Beatles!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar