tisdag 31 juli 2018

en i kärngänget Mah-Jong - Helena Henschen - mönster "Kärna"

Klockad kjol i silkestrikå med mönstret "Kärna" formgivet av 
Helena Henschen, Mah-Jong. 

Ma . . . Ma . . . Mah-Jong såklart med Helena Henschens mönster "Kärna"! Jag hajade till när jag såg kjolen ligga slängd under loppisbordet, som om den inte var till salu. Men se, det var den. Rätt storlek, rätt färgställning och oanvänd. Som grädde på moset till ett ovanligt lågt pris dessutom. En svensk guldpeng. Vilket fynd! Vilken lycka! Jag hade svårt att tro att det var sant. Nu hemmahörande i min garderob! Jag minns så väl butiken på Kungsgatan, nästan i korsningen vid Vasagatan. Butiksskylten likaså. Materialet - silkestrikå - är to die for. Oerhört skönt att bära mot kroppen, fint fall med en härlig tyngd och imponerande maskintvättbart i 60 grader. Det är kvalité det! Inget slit och släng här inte! Kombinerbara modeller i fräcka färgkombinationer! Så var filosofin och den håller än idag ... Kult, säger jag bara!

Tusentals kantiga prickar täcker en himmel med Yin och Yang i Helena Henschens mönster "Kärna". Oregelbundna mönster där handens rörelse kunde synas blev ett kännetecken för Mah-Jong. Mönstret och färgerna var båda lika viktiga, ofta i oväntade kombinationer som pistagegrönt och vinrött, rött och orange eller cerise och grönt.

Lite om Helena Henschen (1940-2011): Svensk författare, illustratör, grafisk formgivare, kläddesigner och textilformgivare. Född och uppvuxen i Stockholm. Studier vid Konstfacks textillinje under 1960-talet. En av grundarna till det Stockholmsbaserade designföretaget Mah-Jong, 1966-1977, tillsammans med Kristina Torsson och Veronica Nygren. 2004 debuterade Helena Henschen som romanförfattare. Kläder och mönster i hennes design finns fortfarande till försäljning på Vamlingsbolaget som drivs av Kristina Torsson.

Lite om klädföretaget Mah-Jong (1966-1977): Grundades av Helena Henschen, Kristina Torsson och Veronica Nygren. Deras gemensamma mål var att formge vackra, färgstarka och lättskötta basplagg tillverkade i Sverige. Trion skötte tillsammans formgivning, mönsterkonstruktion, administration och kontakter med tillverkare. Mah-Jongs mönster var från början stickade i akryl, men 1968 övergick de till nya material - plysch, silkestrikå, manchester och lahmanstrikå och började istället att trycka handritade mönster. Inspiration till tygmönstren kom från folklore, persiska miniatyrer och från naturens flora och fauna. De tog fram en bas-kollektion som inte följde modets skiftningar utan höll samma linje år från år. Idén var att kunden skulle kunna komplettera sin garderob i samma kvaliteter och basfärgskalor. Förnyelsen skedde i växlande färgsättning på mönstren i silkestrikå och plysch. Nya modeller skulle också kunna kombineras med äldre modeller. Mah-Jongs kollektioner fotograferades av Carl Johan De Geer med bla Marie-Louise De Geer och Åsa Moberg som modeller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar