torsdag 14 februari 2019

alla hjärtans dag var dag - väggtextil/vepa av May Bühler - RETRO/VINTAGE


Väggbonad/vepa av May Bühler - 60-tal.

Smack sa det bara! Alla hjärtans 💖💖💖dag ska det vara varje dag! Eller hur? Och idag klappar i alla fall mitt hjärta lite extra för May Bühler också. Jag är väldigt förtjust i hennes väggbonader med naivistiska motiv. Här är en som jag tycker passar dagen till ära alldeles utmärkt. Den är alldeles, alldeles underbar om jag säger så! Ett textiltryck på juteväv i den särpräglade grova texturen som jag också kärat ner mig i. Men just idag, liksom som alla andra dagar, bultar mitt hjärta mycket för min älskade kompis, vän och make som går bredvid mig i livet - i nöd och lust. Lyllo mig, vilken tur man kan ha! Det värmer också mitt hjärta att ni läser bloggen och ser små fragment av underbar textil på @textilkraft på Instagram. Jag skickar pussar 👄👄👄 genom cyberrymden ... Ha en alldeles extra kärleksfull dag, gott folk!

Mer se och läsbart av May Bühler finns i högermarginalen under "Välj bland" - m bühler.

Ett vårtecken: Tidigt igår morse lufsade en grävling förbi utanför huset. Kanske smet den iväg från nyfödda livliga ungar för att ta en runda "på stan". Lite egentid ovan grytet, i det fria. En time out så att säga. Det kan alla behöva någon gång emellanåt! Summa summarum; det börjar vakna under snötäckt skogsmark också! Kärlek även där, banne mig!

Lite om May Bühler (1921-2006): Mönsterformgivare. Under 1960-talet var May verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg där hon ritade mönster till dukar, bonader och festremsor. En period anställd vid Silfa Textiltryckeri i Alingsås. Drev egen butik i Pixbo under en tid. Signatur M Bühler eller Bühler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar