torsdag 30 maj 2019

välfyllt skafferi på paradhandduk - vintagetextil av Christina Ringsberg


Odlings- och ätbart, ett välfyllt skafferi och en paradhandduk som jag dessvärre inte vet någonting om, får mig att fundera på hur jag kan använda rabarbern som sedan några år står helt oanvänd i trädgården. Förr om somrarna blev det vansinnigt många och hysteriskt goda smulpajer med vaniljsås. Nu är det andra bullar som gäller eftersom jag slutat äta socker och radikalt minskat intaget av kolhydrater. Men vad göra med dem är frågan? En sockerfri kompott kanske, med kvarg och lite hasselnötter som crunch på toppen. Rabarber är kvicka i starten, ja, de har faktiskt kommit en bra bit på väg redan nu. Efter en tvångsflytt till komposten förra året trivs de bättre med gott om näring och fukt. Och rådjuren låter den fredligt stå kvar utan att nalla. Så långt så gott! Jag får sondera terrängen på internet efter ett sockerfritt recept för läckergommen. Att år efter år bara lämna rabarbern åt sitt öde går ju inte för sig. I övrigt blommar fruktträden som i Nangijala och det är friskt grönt och skirt på skärgårdsön. Eken som föll i januaristormen blev en svettig historia och stora delar av den är fortsättningsvis insektshotell utom resterna som gick upp i rök. Tidsmässigt ligger våren på ön cirka två veckor efter våren i stan. Havet kyler och växtligheten är mer trögstartad. Bra tycker jag eftersom jag får jag uppleva den bästa och härligaste förändringen i naturen flera gånger i repris. Efter några dagar på ön säger jag ofta "oj, så grönt det hunnit bli här då" vid hemkomst till min gata i stan. Vi går en härlig tid tillmötes och jag stormtrivs även om jag i trädgårdssammanhang ibland känner mig som en katt bland hermelinerna!

Inte visste jag att rabarber är en grönsak och rik på C-vitamin! Men nu vet jag!

2020-07 ... snubblade jag över textiltrycket igen och fick veta att mönstret är ritat av Christina Ringsberg för Gamlestaden of Sweden. Jag är attans glad över att nu kunna namnge formgivaren till ett så fint mönster!

Lite om Christina Ringsberg (1938--): Född i Stockholm. Grafiker, tecknare och textilkonstnär. Textila studier vid Konstfack 1957-59 samt Grafikskolan Forum Malmö 1964-69. Representerad på Nationalmuseum, Malmö museum m.fl. samt vid Statens konstråd och flertalet landsting. Textila väggutsmyckningar inom barnomsorgen i Helsingborg och Lund samt på Allmänna sjukhuset i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar