onsdag 20 januari 2021

spektakulör mönster-eufori av Viola Gråsten

Mönsterklassikern Oomph formgivet av Viola Gråsten 1952.


"Kastanj" formgivet av Viola Gråsten, Mölnlycke Väfveri 1966 ...

... som trycktes i hela 11 färgställningar!

Kappan är ett loppis-fynd som jag använder mellan varven och naturligtvis ägnar jag hela inlägget idag åt mönstermakaren - Viola Gråsten och hennes händelserika liv. Hon var en av de mest färgstarka och tongivande textilkonstnärerna i Sverige och känd för sin påverkan av 1900-talets ryor och tyger. I den brunmurriga och småblommiga mönstervärlden som dominerat in på 50-talet, gjorde hon succé med sina abstrakta, geometriska mönster i vågade "gråstensfärger" i blått/grönt och rött/turkos både på ryor med hög lugg och tyger. Mest känd är hon för sina tygmönster. Klassikern Oomph från 1952 blev hennes stora genombrott. En mönstersensation som passade lika bra till inredning som till beklädnadstyg. Kvinnorna blev som galna och köade på NK för att köpa tyget som var inspirerat av tidens abstrakta konst och tryckt med modern teknik. Även jag skulle gladeligen ställt mig i kö! En mönster-eufori hade kommit för att stanna!  



Om Viola Hildegard Gråsten (urspr. Forsberg) 1910-1994: Textilkonstnär och tecknare. Född i Keuru, Finland av finlandssvenska föräldrar, Sigismund Forsberg och Hilda Kainlauri. Hilda avled vid Violas födsel och fadern ingick nytt äktenskap med Anna Gråsten och flyttade till Sordavala i Ryssland. Vid den tidpunkten avled även Violas äldre syster, Vivan, i difteri. Runt 1920 flyttade familjen tillbaka till Finland, till Nyslott och därefter till Helsingfors. 1923 skiljde sig paret och Anna Gråsten flyttade till sin bror Ernst Gråsten. 1926 flyttade även Viola till Anna och Ernst Gråsten och 1930 adopterades hon av Ernst och fick efternamnet Gråsten. Viola Gråstens tecknarintresse utvecklades med åren och 1932–1936 studerade hon på Centralskolan för Konstflit (nuvarande Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur) i Helsingfors. Hon handplockades därefter till Finska Handarbetets Vänner där hon arbetade som mönsterskapare. Under andra världskriget rådde svåra tider och garnbrist i Finland och Viola Gråsten vände då blicken mot Sverige efter arbete. 1944 kom hon hit och fick sin första anställning hos AB Elsa Gullberg Textilier & Inredning 1945.

Viola Gråsten hade i huvudsak fyra arbetsgivare under sitt yrkesliv:

📍  Finska Handarbetets Vänner 1936-1944 (mönsterformgivning av ryamattor)
📍  AB Elsa Gullberg Textilier & Inredning 1945-1956 (mönsterformgivning av ryamattor)
📍  NK:s Vävkammare/Textilkammare 1945-1956 (mönsterformgivning av både ryor och textil under ledning av grundaren Astrid Sampe) 
📍  Mölnlycke Väfveri AB 1957-1973 (formgivning av hem- och modetextil med över 100 egna mönster samt konstnärlig ledare/chefsdesigner)

Ur hennes mönsterrepertoar: Woodoo (1950), Tulipuu (1950), Raff (1951), Oomph (1952), Festivo (1952-54), Casa (1954). 

Hon medverkade i utställningen "Signerad Textil" 1954 som var en satsning på textilier för offentlig miljö. Viola Gråsten formgav även den randiga ullfilten "Snark" för IKEA 1957, som tillverkades av Tidstrands Yllefabrik. Hennes främsta inspirationskälla var naturen. Representerad vid Röhsska museet och Nationalmuseum. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar